Het is weer vrijdag! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu Het is weer vrijdag! - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu

Het is weer vrijdag!

Door: Karin en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Karin

19 Maart 2010 | Roemenië, Codlea

Het is weer vrijdag, dat zeggen we elke vrijdag weer tegen elkaar. Marieke heeft er zelfs een melodie op, die waarschijnlijk van een liedje van Gerald Troost komt en het liedje gaat waarschijnlijk helemaal niet over vrijdag, maar toch het past! En eigenlijk bedoelen we er mee te zeggen: heerlijk weekend!

Niet dat het doordeweekse leven ons zo zwaar valt, maar toch blijft het weekend bijzonder:)Zaterdag heerlijk uitslapen, daarna ontbijt/ lunchen (noemen ze ook wel brunchen) en daarna ligt de wereld voor ons open, zo voelt dat een beetje.

We kwamen er achter dat we al langer dan een week geen blog hadden geschreven, excuse! We hebben ook niet zo heel veel mee gemaakt afgelopen week, dus wie weet ligt het daaraan.

Afgelopen weekend hebben we een heerlijk rustig weekend gehad. Zaterdag hadden we onze dag van bezinning! Helemaal tot rust gekomen en een dag lang met God bezig geweest, of wellicht is het beter om te zeggen dat God met ons bezig is! Het is gaaf om te merken dat we hier in Roemenië niet alleen heel veel leren wat betreft school en onszelf, maar ook dat we op geestelijk gebied veel mogen ontdekken.

Zondag ochtend zijn we niet naar onze inmiddels vertrouwde kerk geweest, maar we zijn met Emma mee geweest naar de pinkster gemeente in Codlea. De pinkster gemeente hier is trouwens niet echt vergelijkbaar met die in NL! De dienst was erg mooi, vooral het zingen, maar ook de momenten van gebed. Er werd een gebedspunt genoemd vooraan en daarna ging ieder voor zich bidden (hard op). Daar sta je dan als Nederlander en je hoort al die roemeense taal als in een roezemoes om je heen, maar je weet dat ook al spreek je Roemeens of Nederlands het komt allemaal terecht bij Eén God en Hij hoort!
Na de dienst zijn we op de koffie geweest bij Emma, wat erg gezellig was. Daarna hebben we een overheerlijke groente-achtige soep gemaakt (hij zag er iets minder vies uit als de soep die we op de foto hebben gezet, maar hij was net zo lekker:) ). Verder hebben we met recht een rustdag gehouden, heerlijk!

Maandag zijn we weer hard aan de slag gegaan. Deze hele week hebben we weer voornamelijk achter de computer door gebracht, behalve de woensdag toen zijn we een dag op de instelling geweest. We hebben deze week weer flinke vooruitgang geboekt! Dat geeft een voldaan gevoel!

Deze week zitten we alweer op de helft van deze periode en dat hebben we dan ook gevierd! (je moet natuurlijk alles vieren wat je vieren kunt:) ) Maandagavond hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke pizza met tiramisu na, in 'Bella Sicilia'. Na een barre tocht gemaakt te hebben naar het postkantoor (dwars door sneeuw en hagel heen) stapten we het kleine maar gezellige restaurantje binnen. We werden erg vriendelijk ontvangen, wellicht hielp onze fikse fooi van de vorige keer daar wat aan mee (we hadden te groot geld bij ons). Maar het eten was dan ook dit keer weer erg goed, dus die fooi was verdiend!

Woensdag avond zijn we gezellig met Gert-Jan, de twee gezusters van Utrecht en Marius (man nummer 12) uit eten geweest! Gert-Jan en Marius verbleven deze week voor 2 dagen in ons huis. (Gert Jan is degene die hier een bedrijf heeft). Gert-Jan had beloofd dat hij ons nog een keer mee uit eten zou nemen en die belofte heeft hij dubbel en dwars ingelost! We zijn naar 'belvedere' geweest, wat mooi uitzich betekent. En de naam liegt er niet om! Vanuit het restaurant kijk je zo over een heel groot gedeelte van Brasov uit! Echt heel erg mooi en sfeervol. Helaas voelen wij ons niet zo erg toerist meer dat we ons fototoestel hadden meegenomen. Dus sorry we kunnen jullie als trouwe lezers niet mee laten genieten.
Maar stel je eens een romantische film voor, waarin een man en vrouw uit eten gaan in zo'n super gezellig en mooi restaurant, met kaarslicht en dergelijke en als de camera dan wegdraait van 'het stel' dan zie je een heleboel lichtjes van de stad en een fonkelende maan er boven. Zo was het dus een beetje, alleen die maan hebben we niet gezien:)
Het eten was trouwens ook erg lekker en daarnaast hebben we erg veel gelachen:) (gelukkig kent niemand ons daar in Brasov)
En weer even ter geruststelling; beide mannen hadden onze vaders kunnen zijn en één van de twee zelfs onze opa!

Zoo nu is het dan weer vrijdag, vandaag hebben we het hele huis schoon gemaakt, want Karin's ouders komen morgen! Morgen maken we dus weer de mooie rit naar Boekarest! We zien er allebei naar uit om ze weer te zien!
En er liggen al wat klusjes op Karin's vader te wachten; de wasmachine doet niet meer wat hij hoort te doen en ook blijkt onze kraan te lekken (helaas nu moeten we wel de vaatwasser in gebruik nemen).
We zijn erg blij met onze buurvrouw die haar wasmachine laat gebruiken, en ook al hebben we in ons ballotage document geen protocol gemaakt van wat we zouden doen als de wasmachine het niet meer deed, of als de kraan lekt, toch blijven we vol goede moed! Want bij elk probleem is er ook weer een uitweg!

We besluiten nu met de volgende zin; keutel, keutel, keutel ik ben een keutelaar!

(denk daar maar is over na!)

• 19 Maart 2010 - 22:16

Pa (Wim) En Ma (Ria):

Yep, de koffers zijn gepakt, ik wil naar bed want morgen hopen we richting Codlea te gaan. We kijken er echt naar uit om jullie weer te zien! Maar Wim moet ook hier in Overberg eerst klussen voordat hij aan jullie wasmachine en kraan begint. De buurvrouw belde net dat er een schaap aan het lammeren is en of de buurman even kon komen helpen. Natuurlijk, als je helpen kan doe je dat. Dus hoe laat we nu in bed liggen?Waarschijnlijk laat! Tot straks, haha!!
    groetjes van ons

• 20 Maart 2010 - 09:33

Rika Van Wingerden:

Fijn dat je ouders komen, Karin. Geniet ervan en laten jullie je maar even lekker een beetje verwennen. Dat hebben jullie wel verdiend!
    Groeten Ma van Wingerden.

• 20 Maart 2010 - 13:22

Corine:

Hey meiden,
    Wat hebben jullie er toch weer een leuk verhaal van gemaakt. Het is elke keer weer met plezier te lezen!! Ik ga het straks nog missen als jullie weer gewoon in Nederland zijn......... misschien moet je het dan maar gewoon doorzetten :-)

Maak er nog wat moois van de laatste weken!
    Lieve groetjes Corine en natuurlijk ook van de kleine en grote man

• 20 Maart 2010 - 19:53

Maria Anne:

Ha meiden,
    wat leuk om weer een verhaal te lezen. Jullie vermaken je dus gewoon nog steeds. Echt raar Mariek; de ene keer was je je hele kamer aan het uitzoeken en nu zitten jullie alweer op de helft van de hele periode!! Bizar gewoon.

Veel plezier nog
    liefs Maria Anne

• 21 Maart 2010 - 08:22

Corine:

Aahh... de lijst reacties wordt steeds kleiner... Dus ik zal maar even reageren! :) Klinkt nog steeds leuk jullie verhalen!
    Heel veel succes nog verder!
    Liefs Corine

• 21 Maart 2010 - 12:06

Marry Verkerk:

Hallo Marieke en Karin,

da's ook wat, dan lees ik in jullie verslag dat Wim en Ria op bezoek komen! Wat leuk! wist ik niets van! Geweldig, wat een belevenis. Ik hoop dat jullie een hele fijne tijd met elkaar hebben, en natuurlijk dat Wim alle klusjes kan opknappen ...

't Ga jullie goed.

een hartelijke groet van
    Leo en Marry Verkerk
    en van onze kids en onze twee Wit-Russische logéetjes

• 21 Maart 2010 - 20:00

Gea Pater:

Hoi Meiden,zus en zwager, Jullie zijn goed aangekomen en al een stukje van het land gezien hoorden wij, fijn hoor. Karin en Marieke jullie hebben er weer een mooi verslag van gemaakt maar niet te veel met van die vreemde mannen meegaan hoor? Wij kijken weer uit naar jullie volgende verslag. Geniet van deze week met elkaar en tot de volgende keer,Hartelijke Groeten vanaf de steeg, Gea

• 22 Maart 2010 - 18:38

Janneke:

Tof om te lezen wat jullie hebben gedaan en meegemaakt!

Geniet van het bezoek van je ouders karin!

Liefs!

• 23 Maart 2010 - 10:51

Dick En Mirjan :

Hallo allemaal,

Het is hier erg stil geworden. Jullie in roemenië en oma naar de woudegge. De meisjes snappen er niets van. Het is maar goed dat Ria en Wim maar een weekje blijven en oma dan weer terug is. En dat jullie ook al over de helft van de stagé zijn. Maar uit alle verslagen kan ik wel opmaken dat jullie je goed vermaken.

Geniet er van hé!!
    Groetjes Dick, mirjan en kids

• 23 Maart 2010 - 16:05

Anne V. :

Mooi om te lezen dat jullie het niet alleen op studiegebied, maar ook geestelijk een heel waardevolle periode vinden! En hoe jullie het ook schrijven: wij zijn niet alleen met God bezig, Hij is vooral met ons bezig. Wat goed dat jullie het ook zo ervaren. Zijn zegen ligt echt op jullie werk en aanwezig zijn in Roemenie. Heel veel sterkte gewenst nog hierbij.

Groetjes van Anne

• 24 Maart 2010 - 17:37

Henk En Jenny Nap:

Hallo Karin en Marieke,

Leuk om jullie reisverslagen af en toe door te lezen. Zo blijven we een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen bij jullie daar. Hebben je vader en moeder het naar hun zin? Volgens je oma wel, die heb ik namelijk van de week gesproken. Doe ze de groeten van ons. En geniet nog even van het samen zijn. Groetjes en nog een fijne tijd daar, Henk en Jenny