Er was eens... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu Er was eens... - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu

Er was eens...

Door: Karin en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Karin

07 Maart 2010 | Roemenië, Codlea

We eindigden ons vorige verslag op een vrijdag middag. We hebben 's avonds gegeten bij Rafael, als aflsuiting van het bezoek van Cello. Het team van Rafael was er, Cello, een client en zijn moeder en wij.

Het was een gezellige avond. We hebben het gehad over de gehandicaptenzorg in Nederland en hier, mooi om met zulke bevlogen mensen je passie te kunnen delen. Ondertussen werd onze maag ook gevuld met een heerlijk pui en porc van de barbeque met legume, mjammie!

's Avonds eindigde we natuurlijk met... Idd, een dvd van 7th heaven, okey Ruthie begint nu echt irritant te worden :s maar Simon daar in tegen word steeds leuker :).

ZATERDAG, eindelijk weer eens uitslapen. Iedere morgen denken we, we gaan vandaag eerder naar bed, maar het is ons nog niet gelukt... We zijn 's ochtends bij Emma wezen koffie drinken en daarna zijn Marco en Marieke naar de Penny gegaan en is Karin thuis gebleven om de ouders en oma van Edwin en Marianna op te wachten. Rond een uur of half vier waren ze bij ons. Ze wilden wel eens weten waar wij nu precies uithingen. Het geeft een heerlijk 'thuis-gevoel' om mensen uit je eigen gemeente hier te hebben. Karin kreeg twee dikke knuffels; de eerste namens haar moeder en de tweede namens Hage zelf, heerlijk ;). We hebben ze het huis laten zien en foto's van Rafael onder het genot van een kopje thee. En we kregen heerlijke drop!

Snel daarna zijn we terug gegaan naar Zarnesti om Edwin op te halen en oma thuis te brengen. Onderweg Mirela opgehaald die ook mee wilde op bezoek naar Andrea. We zijn bij Coco en Marianna binnen geweest, hebebn hun kinderen mogen ontmoeten en het psychiatrisch ziekenhuis van buitenaf mogen zien waar de groep uit Renswoude in de zomer op werkvakantie gaat.

Met z'n zevenen zijn we op weg gegaan naar Andrea. Met een gevorderde chauffeur achter het stuur (nee, Karin was het niet) reden we over besneeuwde wegen, kuilen en gaten. In de middle of no where hebben we de auto geparkeerd en zijn we naar boven gelopen (zie foto's). Het is echt prachtig; springend over beekjes, steeds hoger komen, zingende sneeuw onder je schoenen, elkaar ondersteunend en stimulerend, spelend met de berg die steeds steiler lijkt te gaan staan.

Maar het is niet prachtig als je je bedenkt dat daar boven een meisje/vrouw woont die een dwars leasie heeft doordat ze drie jaar geleden uit een kersenboom viel. Het is niet prachtig als je bedenkt dat zij met een rolstoel naar beneden gedragen moet worden en ook weer omhoog getilt moet worden. Het is niet prachtig als je bedenkt dat zij hierdoor heel veel binnen zit, in een kamer terwijl ze weet wat ze allemaal mist buiten. Het is niet prachtig als haar vriend met haar wil trouwen maar de rest van de familie hier op tegen is. Nee, het is verre weg van prachtig..

Het is niet: er was eens.. Maar er is!

Na een klim naar boven werden we vriendelijk onthaald door de familie van Andrea; haar moeder, vader, broer en oma hebben we gezien. Andrea zat binnen op een bed en we vulden met z'n allen de hele kamer. We hebben met elkaar gesproken over het ongeluk, over de bekering van de ouders, haar vriend en over het handwerk dat ze doet. Na een paar uur hebben we afgesloten met gebed. "We are one in the Spirit, we are one in the Lord". Heel bijzonder.

Glibberend en glijdend zijn we naar benenden gegaan om uit te komen bij onze bus. Edwin zou m even naar voren rijden zodat we in konden stappen, alleen hij reed niet meer! De rem kabels waren bevroren, na een hoop geduw, gesjor en gebed deed die het weer en zijn we weer terug naar Zarnesti gegaan. Bij de ouders en oma van Edwin hebben we gehakt met koolblaadjes eromheen gegeten, erwtensoep en brood. Heerlijk! Rond een uur of half elf heeft Edwin ons thuis gebracht.

ZONDAG Na een ontbijtje weer richting Brasov naar de kerk, niet met het busje maar Marco reed ons. Deze keer waren er mensen uit Engeland en werd er in het Engels gepreekt, beterzzz! Voor degene die het interessant vinden; het ging over dat we uit onze'comfortabele zone moeten komen maar er op uit moeten trekken!

's Middags hebben we echt heerlijk gegeten, Marco heeft ons een super maal voorgezet met aardappels, broccoli, tomaat, gehakt en kaassaus uit de oven, die mag langer blijven ;).

Na het eten spelletjes gespeelt (ja, Marieke heeft ze zover gekregen) en nu lekker lezen, internetten en luieren.

Lang leve de rustdag, klaar maken voor de drukke week die weer voor ons ligt!

• 07 Maart 2010 - 20:02

(mama) Ria:

Hallo Marieke en Karin,
    'k Heb denk ik ff iets gemist, maar wie is Marco? Ik maak me geen zorgen hoor, maar er loopt aardig wat manvolk rond bij jullie;)Indrukwekkend hè, als je zo'n jonge vrouw met zoveel beperkingen in the middle of nowhere ontmoet. En....wat zijn jullie gastvrij ontvangen. Vanmiddag nog even een discussie gehad over gastvrijheid met oa. Bert vd V en oma. We kunnen daar nog wel wat van leren. Ik stuur de site nog wel door naar de gemeente in Ederveen;)
    Het was weer fijn jullie verhaal te lezen, en succes met de uitwerking van jullie observaties/gegevens.
    hartelijke groeten van ons allemaal.

• 07 Maart 2010 - 20:24

Helma:

Hoi Marieke en Karin,
    't was inderdaad een gezellige avond! Fijn dat jullie ook een mooie dag hebben gehad de zaterdag. Wij in ieder geval wel in Brasov. Nu weer heelhuids in Nederland aangekomen. Succes met jullie opdracht en vergeet niet te mailen als je vragen hebt!
    La revedere, Helma

• 07 Maart 2010 - 21:45

Gijsbertha:

hoi karin
    sprak vanavond uit de kerk je vader hij gaf mij jullie site (en ja ja ik heb hem gevonden!ik ben nl. niet zo'n ster in omgaan met de computer) en vertelde hoe blij hij is dat hij vlg.week naar je toe hoopt te gaan wat fijn voor jullie .
    leuk om te lezen wat je daar zoal doe en dat het goed gaat. zo te lezen best druk maar leerzaam.
    wat leuk dat er zoveel bezoek uit renswoude komt
    wat me opvalt en erg leuk vind is dat je steeds een aantal foto"s erbij doe super om te zien.de meeste reisverslagen zijn van mannen die ik lees zij zijn niet zo fotografies.
    we wensen jou en je vriendin en goede stagetijd toe
    maar bovenal Gods onmisbare zegen.
    geniet van je tijd daar
    in je vorige verslag schreef je:don"t worry be happy,want er is er Een die over je waakt"
    en zo is het daar mogen we altijd op vertrouwen
    groeten uit renswoude van fam.wijnen

• 08 Maart 2010 - 16:21

Jans:

Wat een bijzonder verhaal!! Zeker over dat meisje...pff heftig!!
    Doet me denken aan de verhalen van Trini uit de andes.
    Mooie foto's! Vind vooral die kunstfoto errug leuk :)
    X!

• 09 Maart 2010 - 10:08

Gea Pater:

Hoi Meiden, Jullie hebben weer heel veel meegemaakt. Wel ontzettend leuk dat ze daar zo gast vrij zijn, ik heb net met oma jullie verslag een beetje door gelezen,Oma vroeg ook al wie die Marco is? Dus je kunt weer veel terug zenden. Werkse weer meiden en tot de volgende keer. Groetjes gea + fam

• 09 Maart 2010 - 19:37

Fam. Van Ingen:

Hoi Karin,
    Leuk om jullie belvenissen te volgen. Volgens ons hebben jullie gewoon een soort vakantiehuisje daar en zitten jullie niet zonder gasten ;-). Maar het klinkt wel gezellig hoor. Leuk ook dat je ouders volgende week op bezoek komen.
    Jullie schreven dat jullie het tehuis hebben gezien waar "het Zoeklicht" aan het werk gaat. We zijn benieuwd hoe dat is. De jongens hebben er in ieder geval veel zin in.
    Jullie maken zo wel veel mee. Veel succes met jullie studie. en tot ziens

Jullie maken zo wel veel mee. Veel succes met jullie studie. en tot ziens

groetjes ut de glind

• 09 Maart 2010 - 20:57

Dick En Mirjan:

geweldig om zo door de sneeuw te ploeteren. wij zijn blij dat we er net vanaf zij haha.en het eten daar zal jullie wel goed doen of niet karin?
    gr uit ederveen

• 09 Maart 2010 - 21:55

Oma:

Dames, wat zijn jullie goed bezig geweest,ook met die zware klim,maar wel voor Andrea als je dan zo getroffen ben met die handicap dan mogen we heel dankbaar zijn dat we zo gezond mogen door het leven mogen gaan,en kanhet somszomaar gebeurtzijn met datgeen wij allemaal nog mogen doen DeHeere zij daarvoor alle dank en eer,wij zijn ook niet anders of beter als Andrea.Nou meisjes de groetjes en liefs van Oma.

• 10 Maart 2010 - 15:46

Hage En Liesbeth:

Hey lieve meiden,
    We zijn net veilig terug.
    Een geweldige belevenis bij en met Edwin (en jullie). Dit hadden we echt niet willen missen. We hebben nu een veel beter beeld van alles. De liefde en onderlinge gemeenschap is zo bijzonder! Hoe groot is God?! We gaan proberen de draad weer op te pakken,ons hoofd zit nog helemaal vol. Zegen en groet.
    Multi poepe