Wat te doen als - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu Wat te doen als - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu

Wat te doen als

Door: Karin en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Karin

05 Maart 2010 | Roemenië, Codlea

Lieve allemaal,

het is nu vrijdagmiddag en we vonden dat we vandaag hard genoeg hadden gewerkt, dus zijn we nu even aan het ontspannen. Straks gaan we bij Rafael eten als afsluiting van de week met de 2 mensen (Marien en Helma) van Cello.
Voor de mensen die het niet helemaal snappen; Cello is een NL gehandicaptenzorginstelling, en Helma en Marien kwamen namens Cello een weekje langs voor kennisuitwisseling.
We hebben ze helaas niet heel veel gezien omdat we deze week een 'thuiswerkweek' hadden. En dat hebben we ook wel geweten, we hebben elke dag zo'n 8 uur achter de computer gezeten! We zijn nog wel een paar keer naar de instelling geweest, gelukkig maar.
Toch was het ook wel heel interessant wat we deze week hebben gedaan. We hebben in eerdere weken filmpjes gemaakt van verschillende cliënten op het moment dat ze een activiteit aan het doen waren. Deze week hebben we al deze filmpjes helemaal uitgewerkt. Wat zie je dan ontzettend veel!
Volgende week gaan we de bevindingen en vragen die we uit onze observaties gehaald hebben bespreken met het team, dus ook dat gaat erg interessant worden.
Waarom we dit doen? Zodat we een goed beeld krijgen van de cliënten en waar ze tegen aan lopen bij het doen van een activiteit. Bij het ontwerpen van nieuwe activiteiten hebben wij die informatie nodig, zodat we een activiteit kunnen maken die goed aansluit bij ze.

Als we nu toch bezig zijn met te vertellen over onze 'schoolactiviteiten' kunnen we meteen het volgende lancheren:
Voordat we gingen hebben we twee keer een ballotage gesprek gehad. In deze gesprekken bekeken we samen met onze begeleider(s) of we ons goed voorbereid hadden voor de reis en of we er geschikt voor waren. We kregen ook allerlei 'rampscenario's' voorgeschoteld, zoals wat te doen als de één ziek word, wat te doen als je knallende ruzie krijgt, wat te doen als er iets met iemand thuis gebeurd enz. Niet echt opbeurend allemaal, maar wel goed om te doen. Voor ons gevoel moesten we echt alles wat mogelijk mis zou kunnen gaan beschrijven en bedenken wat we zouden moeten doen dan.
Nu, halverwege alle ervaringen van het in het buitenland afstuderen, komen we er achter dat we nog lang niet alles opgenomen hadden in ons document.

A tribute to our ballotage document:

- Wat te doen als: je vliegtuig vertraging heeft zodat je, je volgende vliegtuig mist?
- Wat te doen als: je laptop in de tweede week van het afstuderen er al mee ophoud en niet te genezen blijkt te zijn?
- Wat te doen als: de videocamera waarmee je zou gaan filmen begint te stinken als je er een batterij in stopt en je hem daarna met geen mogelijkheid meer aan de praat kan krijgen?
- Wat te doen als: je vrijwel elke week 'vreemde' mannen over de vloer krijgt?
- Wat te doen als je doucheknop op 50 graden staat en je hem niet naar benenden kunt draaien?
- Wat te doen als je in Brasov staat en niet meer weet waar je een bus kunt vinden om terug te gaan?
- Wat te doen als je in een winkel een cliënt met zijn moeder tegenkomt en die vrouw een heel verhaal tegen je houd waaruit je zou kunnen opmaken dat ze je te eten vraagt?
- Wat te doen als je een maand loopt 'te keutelen'?
- Wat te doen als je iedere keer voor duitser uitgemaakt word en mensen je vol trots hun duitse woordenschat laten horen?
- Wat te doen als je allebei een compleet andere muzieksmaak er op na houd?
- Wat te doen als je steun en toeverlaat (onze buurvrouw) voor 10 dagen naar Nederland gaat?

Zoals jullie zien; we hebben het allemaal overleefd!

Een greep uit de oplossingen:
- je buurvrouw stuurt gewoon haar broer als oppas! (jawel man nummer 10 loopt hier in huis rond deze week)
- Bij de moeder van de cliënt; gewoon doen alsof je dom en blond bent (dat blonde vind ze trouwens erg mooi) en onschuldig afscheid nemen. We wisten niet of we het konden maken om echt bij haar te gaan eten, het had aan de ene kant wel leuk geweest.
- wat de doucheknop betreft; gewoon je vriend laten komen en die repareert hem ff (of wellicht is die wat sterker)
- En over al het andere geld in het algemeen; don't worry, be happy! En er is altijd Iemand die over je waakt.

Bij de vorige blog stonden al wat foto's maar sommige foto's lukte niet om erbij te zetten, die komen hieronder te staan.

een zeer goed weekend allemaal!!

• 05 Maart 2010 - 14:55

Maria Anne :

Ey meiden, ik zit achter hotmail en daar krijg ik ineens een bericht van jullie. Wat een leuk bericht zeg. Heerlijk die roemeense uitnodigingen om te gaan eten bij mensen; maar goed om er ook zo mee om te gaan denk ik.
    Vergeet niet: Alsss je een keer gaat eten bij iemand kun je beter de lunch daarvoor overslaan, want je moet eten tot je erbij neervalt (uit gastvrijheid :P)

ciao
    liefs Maria Anne

• 05 Maart 2010 - 14:57

Maria Anne:

uhm, huh is het nou wat ik zie dat het is?
    Gaan we trouwen? (L)

• 05 Maart 2010 - 16:05

Jans:

Nice nice! Wat een avonturen... :)

Pfff...pittig hoor elke dag 8 uur achter de comp zitten!
    Succes!

Liefs!

• 05 Maart 2010 - 16:33

Broertje...:

pff begin jij te klagen over één week achter de computer aan het werk te zijn, moet je nagaan hoe ik me moet voelen elke week!!!!! ;P

• 05 Maart 2010 - 22:19

Oma V:

Dames wat hebben jullie een mooi verslag gemaakt,maar ik vond het afen toe wel gevaarlijk,je had dus een goede chauffeur,nou geniet ermaar lekker van Groetjes voor Karin en Marieke niet meer weg te denken,van Oma.

• 05 Maart 2010 - 23:50

Gea Pater:

Hoi Meiden,Jullie hebben weer een mooi verslag neer gezet,dus het is niet alleen vakantie houden? P.s Oma v is ook laat aan het mailen? Ik dus ook maar ga nu zo naar bed Welterusten en tot de volgende keer maar weer.Groetjes Gea.

• 08 Maart 2010 - 21:59

WilDebra's Van Agteres-Heemskerk: