Donderdag t/m zondag ;) - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu Donderdag t/m zondag ;) - Reisverslag uit Codlea, Roemenië van Marieke en Karin - WaarBenJij.nu

Donderdag t/m zondag ;)

Door: Karin en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Karin

21 Februari 2010 | Roemenië, Codlea

Hallo allemaal,

we schrijven vandaag alvast een blog want we zijn bang dat dit het eerste zal zijn wat we volgende week laten vervallen. We hebben gemerkt dat er nog steeds mensen zijn die nog niet genoeg hebben van onze verhalen, dus deze is voor jullie! Erg leuk om te merken dat mensen zelf ook ideeen hebben om op de blog te zetten. We kregen bijvoorbeeld commentaar dat het te lang duurt voordat we een nieuw verhaal plaatsen, er moeten meer foto's op en er ontbreken foto's van de omgeving.

Aangezien we erg blij zijn met jullie als lezers willen we graag aan jullie wensen voldoen mits jullie natuurlijk na het lezen een reactie plaatsen!

We beginnen met donderdag, we hadden die dag gepland om te clienten te filmen voor observaties en hier waren we in het begin van de middag mee klaar. We zouden i.p.v. een nieuwe camera te kopen een sd-kaart kopen met een groter geheugen en dan gewoon blijven filmen met het fototoestel. Het leek ons een goed idee omdat 's middags te gaan doen. Na even gevraagd te hebben of dat mocht en kon kregen van Michaela (collega) uitgelegd waar me moesten zijn. We gingen met het vertrouwde busje naar Brasov en daar aangekomen gingen we, gewapend met de kaart die Michaele voor ons had getekend, op zoek naar de Real. We hebben onze ogen uitgekeken, het was een super grote winkel waar je sd-kaarten kon kopen, maandverband, levende en dode vissen, vulpennen en chocolade. Wauw, we hebben onze ogen op gekeken en geprobeerd niet al het lekkers dat we tegen kwamen in ons mandje te stoppen. Dat is redelijk gelukt ;). We hebben de sd-kaart trouwens gevonden dus helemaal blij!

Vrijdag zijn we naar de instelling geweest omdat we nog wat vragen hadden voor onze eerste deelvraag (welke activiteiten worden er aangeboden en welke doelen worden ermee beoogd). Er werd die middag ook een presentatie gegeven aan de clienten over mensen met een handicap. Het doel was dat ze zichzelf erin zouden herkennen zodat ze inzien dat ze niet kunnen werken, koken, praten en/of lopen door hun handicap. Aan de ene kant was het goed om een begin te maken met inzien en accepteren van hun handicap maar voor sommige was het ook erg confronterend en vonden ze het moeilijk om het te begrijpen en te accepteren. In de middag zijn we met vijf clienten Codlea ingegaan om uitnodigingen door de brievenbus te gooien voor de markt voor aankomende donderdag en vrijdag. Het was ontzettend leuk om met ze op stap te gaan en hen zo bezig te zien!

Na zo'n drukke week vonden we wel dat we een keer uit eten mochten gaan. Dit hadden we sowieso nog tegoed van onszelf omdat we allebei de minor Ontwikkelingssamenwerking met een voldoende hadden afgesloten. We zijn naar een restaurantje in Codlea gegaan die Isabelle (de vrouw die ons mee genomen had in haar auto en ons naar Codlea had gebracht)ons had aangeraden. Het heette Sicilia Bella (ofzo). We hebben gekozen voor een pizza Codlea, ice tea erbij en afgesloten met een tiramisu. Het was heerlijk! In totaal waren we voor ons tweeen 10 euro kwijt, dit gaan we dus vaker doen ;).

Samen zijn we veel met God bezig, we praten over wat God in onze leven heeft gedaan, wat Hij tegen ons heeft gezegd, wat Hij ons heeft geleerd en de vragen waar we nog geen antwoorden op hebben. Na aanleiding van het bezoek van Edwin, Cornelis, Jossin en Joyce hebben we maandag besloten om zaterdag te gaan vasten. Zaterdag was dus onze 'vastendag'. We hebben een dag gevast, samen gebeden, bijbel gelezen, muziek geluisterd, gezongen en zijn een heuvel op gegaan om de stilte op te zoeken. Het was hier heerlijk weer, de zon scheen en er was een warme briesje. De lente is coming! Het was goed om zo een hele dag voor God te hebben. Onze akkers zijn weer verzorgd, de grond is bewerkt, nieuwe zaadjes geplant, begiet met water en dus kunnen we weer verder groeien.

Zondag (vandaag) zijn we gestart met een lekker uitgebreidt ontbijt ;). Eigenlijk hadden we nog helemaal niet zo'n trek maar toen we lekker aan onze bolletjes en crossiantjes zaten gingen die er toch wel heel goed in. We zijn weer naar de kerk in Brasov geweest, we kwamen erachter dat het weer ongeveer net zo voorspelbaar is als in Nederland, van een komende lente was vandaag geen sprake. Er was een harde koude wind en er kwamen nog wat witte vlokken naar beneden, het leek wel sneeuw ;)! De dienst werd getolkt en we hebben onze Roemeense woordenschat weer wat uitgebreidt. Hierbij een link van een liedje dat we vanochtend hebben gezongen: http://www.youtube.com/watch?v=mH_4j3lzTrs
Het is heel bijzonder om te ervaren dat God's kinderen over de hele wereld leven, gaat nog druk maar vooral gezellig worden daar Boven!
Vandaag gaan we ook nog even skypen, lezen en vanavond naar Marian (de buurvrouw) om een filmpje te kijken. Lang leve de zondag!

Morgen komen Bram (vriend Marieke) en Gerben, zij komen eens kijken waar we precies uithangen, wat we doen en hoe we leven. We hopen dat ze zich thuis voelen in Roemenie en dat we een super goede week samen mogen hebben!

Vanuit Roemenie willen we jullie groeten en wensen we jullie een hele goede week toe!

Marieke & Karin

ps; er schijnt iemand te zijn die ons extra foto ruimte kado heeft gedaan, zou diegene zich bij ons willen melden zodat we deze persoonlijk kunnen bedanken?

• 21 Februari 2010 - 14:47

Maria Anne:

Ey meiden,
    wat leuk om dit verhaal te lezen, jullie zijn echt enthousiast en jullie maken dus al leuke dingen mee daar.
    Het onderzoek ook gestart wat natuurlijk ook belangrijk is voor jullie, super hoor!

Veel plezier en zegen nog
    liefs van Maria Anne

• 21 Februari 2010 - 21:26

Gea Pater:

Hee Meiden, wij hebben weer genoten van jullie verhalen en nemen daar maar goed de tijd voor. Die pizza zag er wel erg lekker uit maar niet alteveel van dat spul want dan moeten die kilo's er straks weer af,haa haa. Geniet weer van de week die komen gaat met jullie vrienden en heel veel succes met jullie werk daar.Groetjes Gea+ Fam

• 21 Februari 2010 - 21:27

Bert Nanja:

Hoi Karin & Marieke

Leuk om jullie boeiende verhalen te lezen. Fijn dat te lezen dat jullie je prima vermaken.
    Studeren en een stukje van de wereld verkennen gaat op deze manier mooi samen op! Heel veel goeds gewenst en we blijven jullie volgen!

• 21 Februari 2010 - 21:59

(mama) Ria :

Hoi meiden,
    Oke, de foto's zijn er, dus nu moet ik ook wel reageren. Marieke, het geeft echt een lentegevoel jou al liggend buiten van het zonnetje te zien genieten. De film die de cliënten te zien hebben gekregen is dat niet demotiverend voor hen, naast confronterend? Krijgen ze niet het gevoel er toch niet bij te horen, dat ze er niet toe doen? Tsjonge, Karin, daar moet je me nog maar eens wat meer over vertellen. Vanavond sprak prof, Baart over Filip 3:17-21 Kern was eigenlijk: richt je niet op hetgeen wat je NU kunt zien, kunt proeven, kunt aanraken, kunt beleven maar richt je doel op de Hemelse toekomst. Durf tegen de stroom in te zwemmen en maak het verschil door te laten zien hoe goed het is Jezus te volgen. Het lied "One way", genoemd in jullie link verwoord het mooi. Ik heb de uitvoering van Hillsong beluisterd.

"One way, Jesus,
    Your the only one that I could live for
    You will never ever change
    yesterday, today the same
    forever till forever meets no end" etc.

Goede week gewenst samen met de "mannen" uit Nederland.

liefs je moeder

• 23 Februari 2010 - 19:59

Marry Verkerk:

Hé Karin, jonge blom van 20, hoe is 't in het verre Roemenië?
    Morgen wordt je 21!!! Best een hele speciale datum, toch? We wensen je een gezellige dag, en een heel gelukkig en gezegend nieuw levensjaar met allen die je lief en dierbaar zijn.
    Je bent een toppertje!

Liefs van ons allemaal!
    Leo & Marry & kids

• 23 Februari 2010 - 20:58

Jan En Mieke:

Hallo Karin en Marieke

Karin, van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag en een fijne dag toegewenst.
    We hopen dat jullie daar nog een goede tijd samen zullen hebben en veel succes met jullie studie.
    We volgen jullie via de site.

groetjes Jan, Mieke en Hans v Eeuwen

• 24 Februari 2010 - 09:02

Henk En Jeanet:

Karin, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! We hebben afgelopen zondag al een taartje op je genomen hoor!;-) Een gezellige dag gewenst.
    Veel succes nog met jullie project, we vinden het heel erg leuk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen!

Groetjes en liefs, Henk, Jeanet, Luuk en Evi

• 24 Februari 2010 - 10:42

Oma:

Lieve Karin,van harte gefeliciteert met 21steverjaardag en hopen nog heel veel gelukkige en gezonde jaren gegeven wordt door de God waar jij opvertrouwd.Veel liefs van Oma.

• 24 Februari 2010 - 15:47

Gerjanne:

ha meis!!
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!:)
    super btw jullie verhaal top om alles te zien en te horen!
    helaas kan ik en mn zingmaatje (gijsbert) vandaag niet zingen voor je omdat gijsbert een avonddienst heeft en heeeeeeel laat pas thuis is. maar als je morgenavond 8uur NL tijd online bent.......:D
    God s zegen en heel veel liefs!

• 24 Februari 2010 - 17:34

Gea Pater:

Lieve Karin,van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele goede jaren toegewenst van de patertjes heel veel succes jullie en een fijne avond toegewenst.
    Hartelijke Groeten Gea+Fam.

• 24 Februari 2010 - 18:41

Ruud Hofman:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, van harte Ruud en Wout

• 25 Februari 2010 - 07:18

Rika Van Wingerden:

Oeps. een dag te laat, maar Karin alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hebben jullie het gezellig gemaakt met de hollandse jongens erbij?
    Groeten uit Hardinxveld van ons allemaal (Ma)Rika

• 25 Februari 2010 - 08:52

Willie(cello):

leuk om jullie verhaal te lezen,
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben.Globaal jullie
    gewijzigde studieopdracht gelezen,ziet er goed uit.
    komende week veel
    plezier,met martien en
    helma

• 25 Februari 2010 - 09:15

Rianda:

Hallo dames,

Eindelijk heb ik eens tijd genomen om te kijken op jullie site. Elke keer kwam er maar niets van. Maar leuk om jullie verhalen zo te lezen. Ik hoop dat Bram nog de groetjes heeft gedaan aan je speciaal van mij, want dat heb ik gevraagd. Verder heb ik eigenlijk niet zo veel te melden dus ik ga maar weer verder. Succes nog met alles.
    Ik mis de groet wel hor van ons marieke. Hier is die over de mail.
    kus-->blaas-->vang op+gil-->en weer terug+schoudersophalen.

Rianda

• 25 Februari 2010 - 09:58

Talitha:

Hey Karin en Marieke,

Super leuk om jullie verhalen te lezen! Ook jullie ervaring met God delen jullie met de lezers, wauw! Gaaf!
    Karin, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Schaam, schaam... Gister de hele dag aan gedacht, op school en stage... 's avonds in bed plopte het ineens weer in mijn hoofd. Alsnog gefeliciteerd.
    Heb je een leuke dag gehad? Nog een beetje verwend? Taart gegegeten? Hebben er nog mensen voor je gezongen?
    Ik wens je Gods zegen en vreugde toe in 21e levensjaar.

'For I know the plans I have for you,' declares the Lord, 'plans to prosper you and not to harm you, plans to give you hope and future.'
    Jeremiah 29:4

• 25 Februari 2010 - 10:15

Cor Snijders:

Lieve Karin en Marieke, eerst van harte Gods zegen voor jullie nieuwe levensjaar. Wat een mooie dingen maken jullie mee. Ook met God en wat super dat jullie zo aan het groeien zijn in Gods genade. Veel zegen ook bij jullie onderzoek, want daarvoor ben je daar tenslotte. Met een hartelijke groet en wees gezegend,
    ome Cor.

• 25 Februari 2010 - 17:37

Fam. Van Rijk:

Hoi Karin!!!

Van je moeder kregen we deze site door: wat leuk om zo op afstand mee te lezen/leven! Heel veel succes bij alles wat je daar onderneemt en ervaart! Geweldig om je getuigenis te lezen... God is goed en wereldwijd, wow! Juist op andere plaatsen en in kontakt met andere mensen ervaar je Gods aanwezigheid 'anders'... dat is zo bijzonder en kan zo bemoedigen! Een geweldige tijd toegewenst, geniet er van!!!
    Hartelijke groeten uit Renswoude,
    Frank en Greet en kids!

• 25 Februari 2010 - 18:09

Mirjam Both:

Heey!

Wat leuk om te lezen en ook heel fijn dat jullie daar God's nabijheid voelen. Foto's zijn erg leuk. Leuke kostuums met carnaval trouwens en de tiramisu ziet er echt jammie uit!

Fijne week weer,

Liefs Mirjam

• 25 Februari 2010 - 20:21

Wijnanda:

Een dag te laat...maar Karin, nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Groetjes, Wijnanda

• 25 Februari 2010 - 21:06

Wilma En Peter:

Hoi Karin,

Ook een dag te laat, maar nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetje
    Wilma en Peter